zondag 26 april 2015

nieuwe aanpassingen aan de SL MK3 wie helpt me even vertalen ?

Tja ik heb op het Duitse velomobielforum (www.velomobilforum.de ) nog wat uitleg gevonden betreffende de aanpassingen die ik op mijn SL krijg.
De uitleg is van Jens zelf dus ik kan aannemen dat het klopt.
Jens heeft me met de proefrit al een aantal dingen uitgelegd welke er zouden veranderen echter zijn deze niet allemaal blijven hangen daar heel de fiets voor mij uiteraard nieuw was.

Nu kan ik redelijk Duits spreken echter is technisch Duits me soms iets te veel.
Dus wil ik even vragen of iemand me even kan helpen.
Het gaat om het volgende stuk:

Moin moin,
es hat sich ja schon herumgesprochen, dass wir vom RW an dem neuen Milan SL-MK3 arbeiten.
Viele Interessenten haben mich nach mehr Informationen dazu gefragt. Darum möchte einige Informationen hier geben.
In Sachen Antriebseffizienz und Geschwindigkeit haben wir den SL nochmals verbessern können, aber auch Alltagtauglichkeit und Komfort haben eine Sprung nach vorne gemacht.
Im harten Alltags-und Renneinsatz haben sich folgende Verbesserungsmöglichkeiten und Kundenwünsche ergeben, die wir beim SL-MK3 berücksichtigt haben:

  1. Regendichtigkeit im Bereich Lukendeckel und Kopfhaube.
    Lösung: 
    Verbesserter Wasserkasten im Scharnierbereich . Das Wasser wird durch einen neuen beidseitigen Dome-Holm, der Wasserkasten oben und Radhaus unten verbindet, abgeführt.
    Der Lukendeckel erhält eine verbesserte Dichtung, die mit 4 Zuhaltungen absolut regendicht ist.
    Die Kopfhaube wird dahingehend überarbeitet, dass sie einen regendichten Anschluss an den Lukendeckel erhält, die früher offengebliebenen dreieckförmigen Anschlussöffnungen zwischen Kopfhaube und Lukendeckel sind dann auch dicht.
Lekdichtheid van het luik en de kap.
Oplossing: Verbeterde wateropvang in de scharnier regio. Het water wordt afgevoerd door twee nieuwe drainage pijpjes, welke het water van boven naar de wielkast afvoert.
Het luik krijgt een verbeterde afdichting die absoluut waterdicht is met 4 borgingen.
De kap wordt herzien, zodat ze een regendichte verbinding met het luik ontstaat. De eerder opengelaten driehoekige openingen tussen de kap en het luik zijn daarmee ook dicht.
  1. Steifigkeit des Antriebsstranges
    Durch ein neues Design des vorderen und hinteren Radhauses entsteht eine neue sehr steife Lagerung der beiden Umlenkrollen. Eine Relativbewegung der Umlenkrollen zur selbsttragenden Karosserie wird damit unterbunden. Die Antriebseffizienz wird verbessert.
Stijfheid van de aandrijving.
door een nieuw ontwerp van de voorste en achterste wielkast ontstaat nieuwe zeer stijve montage punten voor de twee loopwielen. Beweging van de omkeerrollen in de zelfdragende carrosserie wordt aldus vermeden. De efficiëntie van de aandrijflijn wordt verbeterd.
  1. Gewichts-Steifigkeitsverhältnis der Karosserie
    Die Karosserie erhält ein kraftflußoptimiertes Holmsystem zur Erhöhung der Festigkeit und Steifigkeit bei gleichzeitiger Gewichtsreduktion. Dazu gehört unter anderem ein zentraler Hauptholm mittig unter dem gesamten Bug, an den die Befestigung sowohl des Standart-Alumastes als auch des alternativ angebotenen maßgeschneiderten Carbonmastes anschließt. Damit wird Torsion und Biegung des Antriebsmastes minimiert.
    Quer zur Fahrtrichtung erhält der Milan Domholme als Dombrücke( die gleichzeitig als Wasserablauf links und rechts aus dem Wasserkasten in die Radkästen dienen). Durch die Domholme wird entsteht ein geschlossener ringförmiger Holm quer zur Fahrtrichtung bestehend aus Domholmen, Radhausdomen und Quertunnel des Radhauses.
    Diese Einheit versteift Antrieb und Umlenkrollenlagerung.
Geen idee hoe ik dit moet vertalen.
  1. Sicherheit
    Durch die vertikale Abstützung des Zentralrahmens weiter hinten (im Gegensatz zur horizontalen Abstützung bisher weiter vorne) entsteht deutlich mehr Knautschzone bei Frontalcrasch, ohne dass die Rahmeneinheit zum Fahrer hin verschoben wird. Durch das Holmsystem wird die Fahrgastzelle erheblich stabiler.
Veiligheid
Door de verticale ondersteuning van het centrale frame later (tegenover horizontale steun dusver eerder) zorgt voor significant meer kreukelzone met een frontale botsing zonder dat de frame-eenheid zich naar de bestuurder verplaatst. Door dit frame wordt de fiets aanzienlijk meer stabiel.
  1. Alternativ zum neuen Lukendeckel entwickeln wir eine einteilige Alltagshaube auf Basis unserer Rekordhaube, die auch die neuen Regen-Features hat. Diese umfasst Deckel und Kopfhaube.
Als alternatief op het nieuwe luik ontwikkelden we een eendelig luik/kap voor dagelijks gebruik op basis van onze recordkap , Ook deze heeft onze nieuwe regen aanpassingen. Dit omvat deksel en kap.
  1. Durch den neuen Zentralholm entstehen Belüftungsoptionen, die in Verbindung mit Naca-Lufteinlässen genutzt werden können.
Door het nieuwe centrale frame ontstaan ​​ventilatie mogenlijkheden welke samen met NACA luchtinlaten (??) gebruikt kunnen worden.
  1. Die Neugestaltung des vorderen Radhauses umfasst eine Vergrößerung insgesamt sowie eine Erhöhung der Dome, die den Einsatz dickerer Reifen als bisher und einen deutlich längeren Federweg ermöglichen. Damit kann der Milan SL mit sehr weichen Federn und jetzt auch längeren Federn gefahren werden. Die Anpassung des vorderen Radhauses an die Karosserie wird verbessert und die Lagerung der vorderen Umlenkrolle in den Radkasten integriert.
De herinrichting van de voorste wielkasten geeft een toename van de hoogte, waardoor het gebruik van dikkere banden mogelijk wordt, tevens is er een veel langere veerweg. Hierdoor kan de Milan SL worden gereden met langere en zeer zachte veren. De aanpassing van de voorste wielkasten in de carrosserie geeft de mogelijkheid dat de keerrollen worden geïntegreerd in de wielkasten.
  1. Die Kettenrinne erhält ein fest eingeklebtes Dach, durch das ein Holm mit geschlossenen Querschnitt entsteht. Dadurch Antriebsstrang und Fahrzeugboden erheblich ausgesteift.
De keting kanaal krijgt een vast dak door middel van een kettingbuis (?)  Hierdoor zal de aandrijflijn alswel de bodem aanzienlijk stijver worden .
  1. Die hintere Sitzverstelleinheit wird ersetzt durch ein Carbon-Formteil, welches die Sitzfeder aufnimmt, gleichzeitig als Halter für die hintere Umlenkrolle genutzt wird, diese auch abdeckt und zudem den Fahrzeugboden im Bereich der Umlenkrolle gegen das hintere Radhaus abstützt, um ein Federn der U-Rolle beim Treten zu vermeiden.
De achterste stoelverstelling wordt vervangen door een koolstof-vormig deel, dat de stoel vering opvangt en gelijktijdig als houder voor de achterste omleidrol dient. Deze plaat dekt ook de keerrol af welke tegen de wielkast zit en voorkomt dat tijdens het fietsen deze geraakt wordt (??)
  1. Optional liefern wir neue elastomergefederte Federbeine für vorne mit sehr geringem Gewicht.
We kunnen ook als optie nieuwe elastomeer veringsets leveren voor de voorzijde met een zeer laag gewicht.


Verder kan ik melden dat de SL in juni geleverd gaat worden...pff eindelijk kunnen we aan de gang.
Ik hoop alleen dat dit nog voor Cycle Vision lukt zodat ik met de nieuwe SL kan meedoen.
Inschrijven zal dan ook wel laat gebeuren "als" ik alles op tijd af heb.

Vandaag heb ik overigens ook nog gekeken voor een Garin Edge Touring navigatie welke op Marktplaats voor een mooie prijs voorbij kwam..helaas ondanks dat de verkoper akkoord ging met de geboden prijs kreeg ik even later toch een mailtje terug dat deze verkocht was...grr.. jammer.
Het zou onze eerste Garmin zijn en mij leek het wel een handig apparaat met alle kaartgegevens er op. Helaas nog even geduld ik kom vast wel weer wat tegen.

Alvast bedankt :-)

2 opmerkingen:

  1. @3
    De dragers van de constructie zijn zo geoptimaliseerd dat de spanningen worden geminimaliseerd, de constructie stijver wordt, en tegelijkertijd lichter. Er is sprake van een centrale drager waarop de trapperboom op afsteunt en die zo is uitgevoerd dat zowel de aluminium als de carbon variant daar in passen. De uitvoering is zo dat de torsie veroorzaakt door de aandrijving wordt gereduceerd. De drager dwars over dient tegelijkertijd als waterafvoer in de wielkasten. Verder staat er iets als dat de dragers op elkaar aansluiten, en zo ringvormige verstijvingen veroorzaken, waardoor de fiets stijver wordt.

    (M.i. een goede zaak voor het rijgenot, een stijve fiets rijdt lekkerder en stiller)
    Zoiets..., maar ik begrijp dat het wachten lang duurt :-)


    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt Rudolf.
    Ha inderdaad het wachten duurt me al te lang inderdaad... hier ben ik nooit echt goed in geweest :-)
    maar goed ik wacht geduldig af en verwacht eigenlijk toch als één van de eerste een MK3 te hebben..althans het zullen er niet veel zijn.
    Ik begreep van dit zelfde forum dat er ook een aantal MK2,5 zijn gemaakt welke een aantal van de updates hebben maar nog niet allemaal.
    Mij is gevraagd of ik nog geduld had en dat heb ik..die 4 weken extra overleef ik wel.
    alhoewel :-)

    BeantwoordenVerwijderen